Fildelning...

Jag lämnar pokern för ett ögonblick och ska istället ta upp det här med fildelning.
Fildelningsmotståndare har framförallt två argument till varför det ska vara förbjudet, nämligen att det är lika med stöld och att musiker måste kunna få betalt för sitt arbete.
Bägge dessa argument är bullshit enligt mig...

För det första, vad är det man egentligen påstås stjäla? Den som har gett ut musiken har ju den musiken kvar, ingen stöld av något här inte. Alla dessa jämförelser med att det skulle vara jämställt med att gå in i en butik och stjäla det och det är ju löjliga...

För det andra, måste verkligen musikern få betalt för sitt arbete? Är det verkligen en mänsklig rättighet att vara musiker?
Det hela är ju egentligen väldigt enkelt, marknaden styr. Idag har det kommit ny teknik som gör att vi slipper pröjsa nästan 200 spänn för en skiva om vi inte vill det.
Folk vill alltså inte betala dessa musiker vad de vill ha längre, och då är det bara att finna sig i det och antingen söka ett annat jobb eller skapa musik gratis. Svårare än så är det faktiskt inte, för det är ingen som förbjuder dessa stackars musiker att skaffa annan inkomst eller helt enkelt skapa gratis för nöjets skull.

Man kan faktiskt jämföra det med Öresundsbron. Innan den kom så fick man som bekant åka antingen flygbåt eller färja. Sen kom en ny teknik (bron) och folk ville inte längre pröjsa för att åka båt och då fick de helt enkelt lägga ner.
Med samma logik som musikbranschen kör med så borde färjebolagen kräva att bron antingen stoppas eller att man ska betala extra avgift när man åker den som sen ska gå till att subvensionera båtarna.

Går musikbranschen under så kommer jag inte att fälla några tårar. Alldelles för länge har de mjölkat sina kunder på alldelles för stora pengar. Nästan 200kr för en skiva med några få låtar eller någon jäkla samlingsskiva med gammalt skräp som de återigen vill håva in pengar på.

Länge leve fildelningen och alla dess förkämpar säger jag!!!

Kommentarer
Postat av: Nordman

Lite konstiga argument?

Det finns uppenbarligen teknik för att plocka ut pengar från andras konton via bankomater.

Om nu folk helt enkelt tröttnat på att bara plocka ut sina egna pengar så är det väl banne mig en rätt att få ta andras pengar?

Bara för att man jobbat ihop sina pengar och har dessa på ett konto så kan man väl inte räkna med att ingen annan kan använda dessa.

Du säger att marknaden styr men det kan ju inte gälla olaglig verksamhet som fildelning faktiskt är?

Om folk tröttnat på att betala för mjölken på ICA och således bara tar den med sig skall då mjölkhandlarna anpassa sig och helt enkelt skaffa sig ett riktigt jobb och skänka mjölken?

Personliga påhopp i bloggar är inte tillåtet men du menar om tillräckligt många gör det så får man helt enkelt acceptera det?

2008-03-11 @ 10:18:38
Postat av: antikrist

Nåja, det är en jäkla skillnad på att sno någons pengar eftersom personen som blir bestulen faktiskt blir av med sina pengar medan låtskrivaren har sin låt kvar.
Så ditt exempel kanske inte är den bästa även om jag förstår din poäng att ska det vara tillåttet bara för att det är tekniskt möjligt?
Min synpunkt är som sagt att vill ingen köpa ens produkter, i detta fallet musik, så får man helt enkelt göra någonting annat eller göra det gratis.
Ingen betalar mig för att blogga, men jag gör det ändå.
Allt för er mina kära fans hehe...:-)

2008-03-11 @ 11:57:04
Postat av: JoeBravoe

200 spänn för en skiva är ju hutlöst. Speciellt eftersom den skiva man köper ofta har skydd som gör att man inte kan mp3:a den själv o få in skiten i sin ipod t ex. Visst, man kan ju både köpa skivan och ladda ner den till sin ipod, men inte så troligt dock... Sen är inte musikskivor en produkt som blir billigare av att fler köper laglig musik, för de har alltid varit pissdyra. Så länge folk inte vill betala för produkten så kommer kopieringen fortsätta.

2008-03-11 @ 15:16:48
Postat av: Nordman

Jag håller med dig om mitt exempel eftersom jag inte fick med att det är sällan den drabbade verkligen blir av med sina pengar då banken oftast ersätter kontohavaren.

Finns säkert folk som skulle betala dig för att inte skriva dock..hehe.

Jag är ett fan ända tills du maler om PS och 50/50, då vänder jag dig ryggen vilket iof kan vara lite vanskligt när man har med Antikristen att göra så här i påskastider.

2008-03-11 @ 18:11:59
Postat av: antikrist

Då måste du vända mig ryggen mest hela tiden eftersom jag ju mest maler om PS och luftaktierna...:-)

2008-03-11 @ 19:17:48
Postat av: Sydman

Är oxå ett fan, antikrist! Men är rejält trött på allt tjat om PS och 50/50.

Waste (eller waist??) of (eller off??) talent, AK!

2008-03-12 @ 09:29:07
Postat av: antikrist

Waste off heter det. Men så trött kan du ju knappast vara eftersom du uppenbart fortsätter att besöka min blogg...:-)

2008-03-12 @ 11:31:34
Postat av: Roffe

Å andra sidan ger ju PS/5050 själva anledningar till fortsatt tjat.
Nu senast med anmälningarna hit till blogg.se.

Företag med ruttna affärsmetoder ska aldrig lämnas okritiserade och rena lögner till kundkretsen SKA föras ut i ljuset.

Att det finns folk med pungkulor nog att göra detta, ska ni bara vara tacksamma för.

2008-03-12 @ 11:58:08
Postat av: antikrist

Där hör ni, var tacksamma istället...:-)

2008-03-12 @ 12:07:08
Postat av: Sydman

Om jag hade haft en gnutta intresse av eller i
50/50 så hade jag kanske varit tacksam....men jag bryr mig inte alls. Ang. PS så är jag bara less på snacket, oavsett om ni har rätt eller inte. Har inget emot PS, betalar inget för deras "tjänster" och kan välja själv i hur stor utsträckning jag använder mig av deras sajt.

Både du, AK, och Bubben är duktiga skribenter som skriver intressanta bloggar som är kul att läsa. Men nuförtiden gäller det bara när ovan givna ämnen inte tas upp.

Känns skönt att veta att jag här, utav alla ställen, kan skriva mina åsikter utan att bli påhoppad ;-)

2008-03-13 @ 11:35:16
Postat av: Fairgrove

Din blogg är i brist på bättre ord fängslande läsning Antikrist.

Om jag förstår dina åsikter rätt när det gäller fildelning så är det helt ok att ta valda stycken ur din blogg och publicera någon annanstans?
Det är ju inte stöld eftersom du har din text kvar.

2008-04-03 @ 15:56:27
Postat av: antikrist

Så länge du inte ändrar i det jag har skrivit så får du göra precis vad du vill Fairgrove, till och med printa den på papper och torka dig med den om du vill...:-)

2008-04-03 @ 17:16:59
URL: http://www.antikrist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0