Den svenska avundsjukan...

Det brukar ofta pratas om den svenska avundsjukan, Jantelagen och det ena och det andra. Men stämmer detta, är svenskarna verkligen mer avundsjuka än andra? Tja...

Majoriteten av svenskarna tycks tycka det är helt okay att skänka i runda tal hundra miljoner per år av deras skattepengar till en pajas vars främsta arbetsuppgifter tycks vara att klippa band och framföra korkade uttalanden. Jo jag menar förstås den sk kungen, och skulle folk verkligen vara så avundsjuka så skulle de ju aldrig tillåta det.

Ej heller så skulle de flesta som spelar poker tillåta att de är med och bidrar till att diverse skojare och avdankade fotbollsspelare får åka runtom i världen och leka pokerproffs. Ej heller skulle man tycka synd om någon målvakt som för tillfället saknar någon som vill betala hans pokerproffsliv.

På tal om idrottsmän, de flesta tycker tydligen det är helt okay att våra kära idrottsutövare flyttar utomlands för att slippa betala samma skatt som vi vanliga dödliga. Visst, det händer ibland att någon vågar kritisera men då blir denne person genast angripen och får veta att idrottsmannen/kvinnan i fråga minsan har gjort så och så mycket för Sverige, att kariärren är kort osv osv.
Jag vet inte jag, men välståndet i landet ökar nog knappast för att någon råkar hoppa långt, högt or whatever.
Det där med kort karriär blir jag inte heller klok på, för det finns väl ingen som förbjuder idrottsmännen att ta andra jobb efter sin aktiva idrottskarriär?

Som det inte räcker med allt det här så tycks dessutom folk, i varje fall några stycken, inte ha något emot att göra sitt livs sämsta pokerdeal för att stödja fd programledare, trollkarlar, självutnämnda pokerproffs och alla de där andra som står bakom luftaktierna...

Så är svensken verkligen så jäkla avundsjuk av sig? Snarare tvärtom säger jag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0