Misslyckad sponsring...

Unibet redovisar ett mycket sämre resultat än väntat, delvis beroende på misslyckad sponsring.
Då syftar man förstås främst på fiaskot med sitt cykelstall.
Men de och alla övriga pokersiter borde kanske ta sig en ordentlig titt på deras övriga sponsring...

Jag har aldrig fattat vitsen med att sponsra diverse B-kändisar eller avdankade idrottsstjärnor.
Kostnaden för att skicka de jorden runt och "representera" siten i fråga borde rimligtvis vara betydligt högre än den PR och nya kunder som personen i fråga väntas locka.

Ta bara när Stan James sponsrade den ökände målvakten häromåret.
Bara att skicka honom till WSOP i Las Vegas borde kosta de mellan 150-200 tusen kronor.
Sen så fortsatte de att skicka honom hit och dit i ett års och totalkostnaden för det borde överstiga en bra bit över en halv miljon kronor.

Vad fick de för det då? Hans egen "Bounty" turnering lockade endast mellan 15-40 pers som bäst.
Visst, folk fick upp ögonen för att Stan James finns men hur många är så jäkla korkade att de sätter in pengar och börja spela där pga målvakten?
Knappast så många att det skulle vara lönsamt att skicka honom runt världen, och mycket riktigt så förlängde man inte hans kontrakt.

Skulle siterna ta sitt förnuft till fånga och sluta med sin sponsring så skulle WSOP och EPT snart vara ett minne blott.
För hur många av dagens pokerparasiter skulle tänka sig att betala resa och buy-in ur egen ficka? Mindre än en procent skulle jag tippa på...

Något annat som jag tycker är märkligt är att någon överhuvudtaget bryr sig om dessa turneringar?
Spänningen i poker handlar ju om pengar, och hur spännande är det att se några B-kändisar spela om andras pengar?
Jag tittar hellre på målarfärg som torkar än ser en pokerturnering med sponsrade spelare...

Kommentarer
Postat av: Tony

Jag tror att sponsringen bara är i sin linda. När spelbolagen fattar att det krävs färgstarka personer med spetsiga hakor som krävs för bästa resultat kommer det nog bli annorlunda. Jag tycker mig även se de "riktiga" proffsens död i sponsortävlingen om de inte börjar fatta att de ska vara entertainers och när de börjar fatta att de är en produkt så kommer vi se grundvalarna darra lite. Nu tar alla sig på så j-a stort allvar att det bara blir löjligt. Men det förändras kommer tävlingarna bli roligare att titta på. Att bara vara ute efter bra poker är tråkigt för den stora massan. Klubben för inbördes beundran har sitt öde inom nära framtid...hoppas jag!

2008-02-24 @ 10:04:02
URL: http://tonykein.com
Postat av: Gazza

Brandborn skrev en bra krönika i Expressen om hur bra Joe Hachem var att sponsra, och hur usla alla svenska "pokerproffs" var på detta.

2008-02-24 @ 13:30:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0